25 mars 2009

Mål! Är det relevant med affärsmål?

När man hela tiden möter nyheterna på TV om att vi befinner oss i en finanskris och att företagens framtidstro är låg, så har jag funderat lite på vad som byggs in i framtidstro?

Ser jag till mig själv och de företagare jag har runt omkring mig så lägger man in följande värderingar i ordet framtidstro:
  • Inkommande nya order
  • Antal nya förfrågningar
  • Ökande/minskande omsättning
  • Möjligheten att planera framåt

Utifrån dessa punkter kan man se biföljder som att företaget ska gå i konkurs, man ska förlora jobbet eller att man får psykiska och fysiska besvär pga stressen och oron.

Men det stora i detta är möjligheten att kunna planera sin framtid. Att kunna sätta mål! Att sätta mål som tar verksamhet och dig som person framåt. Men vad är ett mål och vad innebär det när vi när målet?

Inom företagen idag så är det få som når sina mål och målen måste många gånger revideras. Flera företag kan inte ange mål för sin framtida verksamhet. Experter kan inte sätta ett datum eller en trendangivelse för när lågkonjunktur och finanskris är slut. Det är svårt näst intill omöjligt att sätta mål för framtiden! Men varför måste vi veta?

Ju tryggare vår omvärld är och ju mer vi kan förutse desto längre tidshorisont omfattar våra mål. Idag då vi inte kan planera längre än till nästa månads fakturering eller lön, så blir det svårare med att sätta mål. Svårare ju större företag man är och ju större geografisk spridning man har. Marknaden har levt med en stark tillväxt under lång tid och det har varit tillväxt över hela landet och hela globen! Idag bär det neråt olika fort i olika delar av landet och i världen.

Men åter igen till varför ska man sätta ett mål? När en idrottare mållinjen så stannar han upp efter målgången. Ett delmål har uppnåtts och jag slutar springa! Fungerar det likadant för företag? I företagen sätts mål per dag/per vecka/per månad/per år. När målet nåtts på den dagliga basen så bidrar det till det mål som finns i nivån över osv. Om man inte når det stora målet så finns felet att hitta längre ner i kedjan. Resultatet blir att när man analyserar den minsta beståndsdelen i målet så hittar man oftast felet. Någon eller några har nöjt sig med att uppnå målen oc när man gjort det har man stannat upp den dagen! Andra dagar kanske man inte uppnår målet vilket ackumulerat bidrar till en större skev avvikelse för det stora målet.

När man nu inte kan sätta stora övergripande mål måste vi leva på den mer detaljnära nivån och på en mer dag för dag bas. Målen för dagen måste skapas till morgonkaffet och analyseras till eftermiddagskaffet. Några stora övergripande mål att uppfylla finns inte. Vi kan enbart titta historiskt på vad vi uppnått. Historiken kommer inte att ge oss någon fingervisning om vart vi är på väg i framtiden. Allt blir mer situationsanpassat och målen lever hela tiden fortlöpande. Har jag genomfört en bra affär idag så är det bara att kasta sig över nästa prospekt. Inte haka upp sig på målsättning och vad jag uppnått. Vad man uppnått kan vi kika på när vi 2011 summerar 2009 års verksamhet och kan se vilka mönster som fanns men som vi inte kan se idag. För visst fungerar ekonomin på ett visst sätt men vi har dålig kunskap om hur den fungerar i tider som dessa.

En signal på en vändning kan vara pratet på tåget eller tunnelbanan. Hörde grannen säga idag att de funderar på att köpa ny bil. Men det blir ingen ny som förra gången då man ser vilken värdeminskning man haft på denna den första nya bilen familjen köpt. Ett par år gammal, praktisk familjebil och med ett miljötema. Nya tider, nya köpmönster och nya tider, nya sätt att arbeta med sina mål!

Sätt inte upp några långsiktiga mål utan bryt ner allt till så små korta tidsintervaller som möjligt och se till att varje tidsintervall bidrar med något som bygger och skapar företagets vardag. Nu ska jag ringa och underhålla några potentiella kunder som fått offerter men som inte kan bestämma sig då de inte kan se hur framtiden kommer att bli. Det enda jag kan säga är att framtiden kommer och det gäller att ta för sig av den! Så mycket man kan och hinner. Den som sätter sig på bänken och väntar på att kunna göra en framtidsplan innan man kan fortsätta kommer att ligga långt efter sina konkurrenter när vändningen är ett faktum. För vändningen kommer och den kommer smygande. Vi kommer att stå mitt uppe i den innan vi inser att framtiden återigen är möjlig att planera!

Inga kommentarer: